ایران و پاكستان برای تكمیل پروژه گازی مشترك اهتمام می كنند
نوشته شده توسط : amatrack

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، مقامات رسمی در دولت پاكستان اعلام كردند: كارگروه مشترك میان اسلام آباد - تھران با ھدف تكمیل و اقدامات لازم برای پیشرفت در امور اجرایی پروژه انتقال گاز ایران به پاكستان موسوم به پروژه 'آی پی' با وجود اعمال تحریم ھای اقتصادی آمریكا علیه ایران , تمهیدات لازم را انجام می دهد.

پاكستان در حال حاضر با كسری عظیم گاز بیش از 2 میلیارد متر مكعب مواجه است و پیش بینی می شود واردات گاز از ایران این بحران پاكستان و كمبود انرژی در این كشور را در سطح قابل توجه و چشمگیری كاھش دهد.

براساس بیانیه منتشر شدہ از سوی وزارت نفت پاكستان، ھیات مذاكره كننده ایران و پاكستان در این نشست برای به كار بردن راھبرد لازم با ھدف ساخت و اجرای پروژه مشترك گاز، تصمیم به تشكیل كار گروھھای مشتركی متشكل از كارشناسان بخش ھای فنی، حقوقی و بازرگانی گرفتند.

گزارش رسانه های محلی نشان می دھد، ایران تا به حال پیشنھاد خود به اسلام آباد را برای ھمكاری در بخش احداث خط لوله گاز به ویژه ارائه خط لوله، كمپرسور گاز و دیگر دستگاھھای مربوط در محدوده خاك این كشور، به ارزش 500 میلیون دلار افزایش داده و از مشاھده روند كند در پیشرفت پروژه مشترك گاز در خاك پاكستان ابراز نگرانی كردہ است.

مقامات اسلام آباد این اطمینان را به ایران داده‌اند كه با توجه به موعد مقرر از سوی تھران احداث خط لوله پروژه آی پی را در اسرع وقت به اتمام خواهند رساند و پاكستان فقط بدنبال مشاركت و سرمایه گذاری روسیه و چین در زمینه اجرای این پروژه است.

یك مقام رسمی پاكستان كه نام وی فاش نشده است، گفت: دولت اسلام آباد ھم اكنون پیش‌نویس توافقنامه ای را در خصوص مشاركت روسیه برای تكمیل و اجرای پروژه مشترك گاز ایران و پاكستان به مسكو ارسال كرده است.

طبق قرارداد امضا شده بین تهران و اسلام آباد در سال 2010، گاز طبیعی ایران از میدان پارس جنوبی در استان بوشھر به بندر 'نوابشاه' در جنوب پاكستان منتقل خواهد شد.

بر اساس این قرارداد خط لوله انتقال گاز تا هند ادامه خواهد داشت كه به همین دلیل به خط لوله صلح معروف شده است، ایران قرار است از فروردین ماه 1393 (2014) روزانه 21 میلیون و 500 هزار مترمكعب گاز طبیعی (سالانه هفت میلیارد و 800 میلیون متر مكعب) به پاكستان صادر كند.

این خط لوله در خاك ایران از استان های بوشهر، جنوب استان فارس، هرمزگان، كرمان، سیستان و بلوچستان عبور می كند.

پیشتر، كمیسیون نفت و منابع طبیعی پارلمان ملی پاكستان با اظھار نگرانی نسبت به افزایش بحران انرژی از وزارت نفت این كشور خواسته بود كه در تكمیل این پروژه تسریع نماید و برنامه ریزی ھای مناسبی برای پایان دادن به بحران انرژی برای یك دوره بلند مدت اقدام كند.

1592

آساق ** 1095





:: برچسب‌ها: سفر ,
:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : جمعه 30 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: